OPEN BRIEF

Hieronder staat de open brief die wij naar aanleiding van de besluitvorming en onjuiste berichten in de pers over de aanleg van de trailerhelling in natuurgebied de Oeverlanden Giessendam hebben geschreven aan de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam.

NATUUR OP DE HELLING?

Verleden             Heden

O P E N B R I E F

AAN DE GEMEENTERAAD VAN HARDINXVELD-GIESSENDAM


De Oeverlanden Giessendam. Dit natuurgebied krijgen duizenden automobilisten op hun netvlies. Na kilometers lange geluidsschermen ontvouwt zich bij Hardinxveld-Giessendam een fantastisch venster. Een snelwegpanorama. Vanaf de rijksweg A15, die hier juist over de rivierdijk loopt, waaiert het zicht open in een wijds rivierenlandschap met uitzicht op de Hollandse Biesbosch. De Oeverlanden vormen, met haar hoogopgaande wilgen, de coulissen van dit landschap. Maar er heerst onrust.

Wat is er aan de hand?

Wilde plannen voor verpretparking buitelen over elkaar heen. De plaatselijke politiek heeft de buit al verdeeld: verbreding stranden, een wandelboulevard, drijvende appartementen, een jachthaven met een botentrailerhelling. De laatste krijgt nu vorm en de jachthaven is al in het collegeprogramma geslopen. Mooi om stemmers te winnen. Wij vinden het ook prima dat iedereen kan recreëren en vooral kinderen de natuur kunnen beleven. Maar de bestemming van het gebied lijkt uit het oog te worden verloren.  

Wat zijn de Oeverlanden?
Het is een smalle strook riviernatuur en het laatste restant van de oude delta van de Giessen. Het gebied is van de Domeinen en wordt verpacht.  Regelmatig worden reeën gezien. De op avontuur ingestelde dieren gebruiken het gebied als treeplank naar de Biesbosch. De plantenrijkdom van 150 soorten is bijzonder. De landschappelijke kwaliteit als zichtlocatie is onbetaalbaar. In het oog in het hart.

Wat is de bestemming van het gebied?
Wat weinigen weten is dat het gebied behoort tot een belangrijk natuurplan: de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Het is daarmee goed beschermd, zou je denken. Doel ervan is om versnipperde natuur te verbinden en de soortenrijkdom te bevorderen. Wij zijn blij gemaakt met de EHS en zien ook graag dat het een succes wordt. Onze kinderen kunnen dan blijven genieten van een gezonde natuur. Wij merken echter dat diverse overheden die EHS nog niet goed op het netvlies hebben. Uit het oog uit het hart.

Is de bescherming  dan wel duidelijk?
De Ecologische Hoofdstructuur overstijgt het plaatselijk belang, is rijksbeleid en kent een zwaar beschermingsregiem. Simpel gezegd: bij aanleg van voorzieningen in zo’n gebied zijn er spelregels. Eén daarvan is het NEE-TENZIJ principe. Dit betekent dat sommige voorzieningen wel in het EHS-gebied mogen worden aangelegd. De voorwaarden zijn simpel;
1. NEE-TENZIJ er een groot openbaar belang is.
2. NEE-TENZIJ er zijn geen reële alternatieven zijn.
Kosten mogen daarbij geen rol spelen. Pas als aan de regels is voldaan moet de afname van natuur ruim worden gecompenseerd. Dat wil zeggen: kwalitatieve compensatie als een uitbreiding van de EHS niet mogelijk is.    

Was de raad zich wel bewust van de regels?
Wij hebben twijfels of de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam zich dat bij haar voorbereidingsbesluit heeft gerealiseerd. We hebben de processen gevolgd en op een positief kritische wijze onze bedenkingen geuit. Maar tot onze verbazing werkten overheidsdiensten mee en blijven wij met veel vragen zitten. Een stukje helling zelf wordt bijvoorbeeld wel gecompenseerd maar de weg ernaartoe niet. Die wordt nu aangemerkt als voorziening ten behoeve van natuuronderhoud… Wij zijn wel blij dat er uiteindelijk toch compensatie voor de helling is gekomen en vooral dat is vastgelegd het compensatiegebied in duurzaam beheer wordt overgedragen aan een terreinbeherende organisatie.

Wat is het kernpunt?
Onze centrale vraag blijft: waarom? Waar is de motivatie om af te wijken van de spelregels? Wat is het groot openbaar belang? Zijn alle alternatieven wel goed onderzocht? In de regio lagen ook kansen. De bootjes varen toch niet alleen voor de kunst van Hardinxveld. Geen overheidsinstantie geeft antwoord. Het bevoegd gezag kan geen onderbouwing leveren. We maken ons ernstig zorgen over deze ontwikkelingen en vrezen precedentwerking.

Hoe nu verder?
Eenmaal genomen besluiten zijn moeilijk terug te draaien. Maar zonder motivatie en onderbouwing afwijken van de spelregels is een zeer ongewenste situatie. Juist van de overheid verwachten wij transparantie en zorgvuldigheid. Fairplay dus. De beginselen van de rechtstaat. Wij doen met deze brief aan de raad een nieuwe poging om inzicht te krijgen in de besluitvorming en doen een beroep op het zelfcorrigerend vermogen van de overheden. Wij vertrouwen erop dat ook de gemeenteraad haar verantwoordelijkheid neemt. Natuurgebied de Oeverlanden Giessendam is het waard. In het oog in het hart.

Deze brief is tot stand gekomen in overleg met Jacques Verhagen en Leen den Ouden van de Natuur- en Vogelwacht ”De Alblasserwaard”. Wilt u ons steunen? Kijk op www.nvwa.nl en volg het nieuws op: www.oeverlandenblog.blogspot.com

Namens de Stichting Natuur op de Helling i.o.

Reacties

  1. Heldere brief over een onbevredigende situatie! Goed dat jullie zo naar buiten treden. De procedures hebben blijkbaar zo lang moeten duren omdat er creatief met de regels moest worden omgesprongen. De gemeenteraad van jullie gemeente, moet als opdrachtgever van het college, haar verantwoording nemen en het proces eens goed toetsen. Blijkbaar kunnen er toch zomaar voorzieningen de EHS in worden gerommeld. Daarvan moeten we leren. Het gehele proces van aanleg in het EHS- gebied moet ook tegen het licht worden gehouden en op zijn minst worden getoetst op rechtmatigheid. Wat is de rol van de Provincie? Waarom zijn jullie niet naar de rechter gestapt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De provincie heeft vrijstelling verleend voor de aanleg op grond van het definitief compensatieplan dec. 2008. Hierin stond dat 1 ha. gecompenseerd zou worden en het compensatiegebied in duurzaam beheer zou worden overgedragen aan een terreinbeherende organisatie. Dat rapport was basis voor ons overleg met de gemeente. Met de inhoud waren we niet ontevreden, vooral met de regeling dat het compensatiegebied overgedragen zou worden in duurzaambeheer. Wij waren erg verbolgen toen bleek dat, zonder overleg, er een jaar later een nieuw compensatieplan verscheen; geantidateerd op jan. 2009! De 1 ha. compensatie was geschrapt en de weg aangemerkt als weg voor natuuronderhoud. Dat is een drogreden. Dit heeft ons vertrouwen ernstig geschaad maar wij zijn niet naar de rechter gestapt omdat we geen Amerikaanse toestanden willen. We hopen met de open brief op het zelfcorrigerend vermogen van de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een nobel standpunt, om niet naar de rechter te stappen, maar in het zelfcorrigend vermogen van de overheid geloof ik niet. Vooral als ik dit allemaal lees. Er is gerommeld. Het omwisselen van rapporten is adviseursfraude. Ik adviseer een beroep te doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Overheden moeten maar eens met de billen bloot over de duistere motieven om van het Nee-tenzij princiepe af te wijken. De open brief is zeker ook niet gepubliceerd? Krant zal wel onder een hoedje spelen met een plaatselijke politieke partij die voorstander is van de helling. Overleg, schrijf brieven en stap daarna naar de rechter anders worden we een bananenrepubliek!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten